Michael Baker

MBaker_Porquerolles_2012

i3 executive board member - DR CNRS

Bureau B420 · Téléphone 77 91

Résolution collaborative de problèmes, co-élaboration de connaissances, dialogue, argumentation, explication, apprentissage collaboratif instrumenté.

  • Articles dans une revue à comité de lecture

    • Striking a balance: argumentation and socio-emotional processes in collaborative learning interaction

      Isohätälä, J., Näykki, P., Järvelä, S., Baker, M.J. (2018), « Striking a balance: argumentation and socio-emotional processes in collaborative learning interaction », in Learning, Culture and Social Interaction, p. 1-19

    • Joint Remembering in Collaborative Design: A Multimodal Approach in the Case of a Video Design Studio

      Bietti, L., Baker, M.J. & Détienne, F. (2016), « Joint Remembering in Collaborative Design: A Multimodal Approach in the Case of a Video Design Studio », in CoDesign: International Journal of CoCreation in Design, p. 221-242

    • Publications suivantes (30) ››
    • The Negotiation of Meaning in Epistemic Situations

      Baker, M.J. (2015), « The Negotiation of Meaning in Epistemic Situations », in International Journal of Artificial Intelligence in Education, p. 1-17

    • Collaboration in Collaborative Learning

      Baker, M.J. (2015), « Collaboration in Collaborative Learning », in Interaction Studies: Social Behaviour and Communication in Biological and Artificial Systems, p. 451-473

    • Quality of collaboration in design meetings: methodological reflexions

      Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J. M. (2012), « Quality of collaboration in design meetings: methodological reflexions », in CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts., p. 247-261

    • Perspectives on quality of collaboration in design, Introduction

      Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J. M. (2012), « Perspectives on quality of collaboration in design, Introduction », in CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts., p. 197-199

    • Connecting Agents and Artifacts in CSCL: Towards a rationale of mutual shaping

      Overdijk, M., van Diggelen, W., Kirschner, P., Baker, M. (2012), « Connecting Agents and Artifacts in CSCL: Towards a rationale of mutual shaping », in International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, p. 193-210

    • Integrating computer-supported collaborative learning into the classroom: the anatomy of a failure

      Baker, M., Bernard, F. X., Dumez-Féroc, I. (2012), « Integrating computer-supported collaborative learning into the classroom: the anatomy of a failure », in Journal of Computer Assisted Learning, p. 161-176

    • Perspectives on quality of collaboration in design, Introduction.

      Détienne, F., Baker, M. & Burkhardt, J-M. (2012), « Perspectives on quality of collaboration in design, Introduction. », in CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts.

    • Online epistemic communities: theoretical and methodological directions for understanding knowledge co-elaboration in new digital spaces

      Détienne, F., Barcellini, F., Baker, M., Burkhardt, J-M., & Fréard, D. (2012), « Online epistemic communities: theoretical and methodological directions for understanding knowledge co-elaboration in new digital spaces », in WORK: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, p. 3511-3518

    • Rainbow: A framework for analysing computer-mediated pedagogical debates

      Baker, M.J., Andriessen, J., Lund, K. van Amelsvoort, M. & Quignard, M. (2007), « Rainbow: A framework for analysing computer-mediated pedagogical debates », in International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, p. 315-357

    • How do argumentation diagrams compare when student pairs use them as a means for debate or as a way for representing their debate?

      Lund, K., Molinari, G., Séjourné, A., Baker, M.J. (2007), « How do argumentation diagrams compare when student pairs use them as a means for debate or as a way for representing their debate? », in International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, p. 273-295

    • GESTALT: a framework for redesign of educational software

      Puustinen, M., Baker, M.J., Lund, K. (2006), « GESTALT: a framework for redesign of educational software », in Journal of Computer Assisted Learning, p. 1-13

    • Les dialogues avec, autour et au travers des technologies éducatives

      Baker, M.J. (2003), « Les dialogues avec, autour et au travers des technologies éducatives », in L’Orientation Scolaire et Professionnelle, p. 359-397

    • Forms of cooperation in dyadic problem-solving

      Baker, M.J. (2002), « Forms of cooperation in dyadic problem-solving », in Revue d’Intelligence Artificielle, p. 587-620

    • Computer-mediated epistemic dialogue: Explanation and argumentation as vehicles for understanding scientific notions

      DeVries, E., Lund, K., Baker, M.J. (2002), « Computer-mediated epistemic dialogue: Explanation and argumentation as vehicles for understanding scientific notions », in The Journal of the Learning Sciences, p. 63-103

    • Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l’apprentissage des sciences : bilan de recherches

      Baker, M.J., de Vries, E., Lund, K., Quignard, M. (2001), « Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l’apprentissage des sciences : bilan de recherches », in Sciences et Techniques Educatives, p. 21-32

    • The roles of models in Artificial Intelligence and Education research: a prospective view

      Baker, M.J. (2000), « The roles of models in Artificial Intelligence and Education research: a prospective view », in International Journal of Artificial Intelligence and Education, p. 122-143

    • Explication, Argumentation et Négociation : analyse d’un corpus de dialogues en langue naturelle écrite dans le domaine de la médecine

      Baker, M.J. (2000), « Explication, Argumentation et Négociation : analyse d’un corpus de dialogues en langue naturelle écrite dans le domaine de la médecine », in Psychologie de l’Interaction, p. 179-210

    • Les attitudes et leurs révisions dans le dialogue : le cas de la résolution coopérative de problèmes

      Baker, M.J. (2000), « Les attitudes et leurs révisions dans le dialogue : le cas de la résolution coopérative de problèmes », in Psychologie de l'Interaction, p. 229–265

    • Interacciones argumentativas y el aprendizaje cooperativo

      Baker, M.J. (1998), « Interacciones argumentativas y el aprendizaje cooperativo », in Escritos : Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, p. 133-167

    • Promoting reflective interactions in a computer-supported collaborative learning environment

      Baker, M.J., Lund, K. (1997), « Promoting reflective interactions in a computer-supported collaborative learning environment », in Journal of Computer Assisted Learning, p. 175-193

    • Argumentation et co-construction des connaissances

      Baker, M.J. (1996), « Argumentation et co-construction des connaissances », in Interaction et Cognitions, p. 157-191

    • Modelling Students’ construction of energy models in physics

      Devi, R., Tiberghien, A., Baker, M.J., Brna, P. (1996), « Modelling Students’ construction of energy models in physics », in Instructional Science, p. 259-293

    • The Design and Evaluation of a Multimedia Authoring System

      O'Malley, C., Baker, M.J., Elsom-Cook, M. (1991), « The Design and Evaluation of a Multimedia Authoring System », in Computers and Education, p. 49-60

    • A computational approach to modeling musical grouping

      Baker, M.J. (1989), « A computational approach to modeling musical grouping », in Contemporary Music Review, p. 311-326

    • An artificial intelligence approach to musical grouping analysis

      Baker, M.J. (1989), « An artificial intelligence approach to musical grouping analysis », in Contemporary Music Review, p. 43-68

    • Tutoring with Incomplete and Uncertain Knowledge

      Baker, M.J. (1988), « Tutoring with Incomplete and Uncertain Knowledge », in International Journal of Educational Research, p. 821-838

  • Ouvrages

    • Innovation et participation. Approches critiques

      Laurent, B., Baker, M., Beaudouin, V. Raulet-Croset N. (2018), Innovation et participation. Approches critiques, Presses des Mines.

    • Affective Learning Together: social and emotional dimensions of collaborative learning

      Baker, M., Andriessen, J., Järvelä, S. (2013), Affective Learning Together: social and emotional dimensions of collaborative learning, Routledge.

    • Publications suivantes (4) ››
    • Talking over the computer

      Ligorio, B., Andriessen, J., Baker, M., Knoller, N., Tateo, L. (2009), Talking over the computer, ScriptaWeb.

    • Dialogue and Instruction: Modeling Interaction in Intelligent Tutoring Systems

      Beun, R.-J., Baker, M.J., Reiner, M. (1995), Dialogue and Instruction: Modeling Interaction in Intelligent Tutoring Systems, Springer-Verlag.

  • Chapitres dans un ouvrage collectif

    • Multimodal processes of joint remembering in complex collaborative activities

      Bietti, L.M., Baker, M.J. (2018), Multimodal processes of joint remembering in complex collaborative activities, in Collaborative Remembering: Theories, Research, and Applications, dir. Meade, M. L., Harris, C. B., Van Bergen, P., Sutton, J., Barnier, A. J., Oxford University Press.

    • Argumentation and conflict management in online epistemic communities: A narrative approach to Wikipedia debates.

      Baker, M., Détienne, F. & Barcellini, F. (2017), Argumentation and conflict management in online epistemic communities: A narrative approach to Wikipedia debates., in Interpersonal Argumentation in Educational and Professional Contexts, dir. Arcidiacono, F. & Bova, A., Springer.

    • Aligning Public Administrators and Citizens on and Around Open Data: An Activity Theory Approach.

      Groff, J., Baker, M., & Détienne, F. (2016), Aligning Public Administrators and Citizens on and Around Open Data: An Activity Theory Approach., in HCI in Business, Government, and Organizations: Information Systems. Lecture Notes in Computer Science, dir. Nah, FH.& Tan, CH., Springer International Publishing..

    • Publications suivantes (7) ››
    • The integration of pragma-dialectics and collaborative learning research: dialogue, externalisation and collective thinking

      Baker, M.J. (2015), The integration of pragma-dialectics and collaborative learning research: dialogue, externalisation and collective thinking, in Scrutinizing Argumentation in Practice, dir. van Eemeren, F., Garssen, B., John Benjamins.

    • Sur l’adéquation des théories de l’argumentation aux sciences de l’apprentissage et les fondements d’une théorie de « l’argumentissage »

      Schwarz, B., Baker, M.J. (2015), Sur l’adéquation des théories de l’argumentation aux sciences de l’apprentissage et les fondements d’une théorie de « l’argumentissage », in L’argumentation dans les contextes de l’éducation, dir. Muller Mirza, N., Peter Lang.

    • Arguing to Learn

      Andriessen, J., Baker, M.J. (2014), Arguing to Learn, in The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (2nd Edition), dir. R. K. Sawyer, Cambridge University Press.

    • Epistemological Encounters in Multivocal Settings

      Lund, K., Rosé, C. P., Suthers, D. D., Baker, M.J. (2013), Epistemological Encounters in Multivocal Settings, in Productive Multivocality in the Analysis of Group Interactions, dir. D. D. Suthers, K. Lund, C. P. Rosé, C. Teplovs, N. Law , Springer-Verlag.

    • Etude des profils interactifs dans la conception collective en architecture.

      Baker, M., Détienne, F., Lund, K., & Séjourné, A. (2009), Etude des profils interactifs dans la conception collective en architecture., in Méthodologies d'analyse de situations coopératives de conception: le corpus MOSAIC, dir. F. Détienne, V. Traverso, PUN.

    • La co-conception du point de vue cognitif et interactif : ergonomie cognitive de la conception et psychologie de l’interaction en apprentissage coopératif.

      Détienne, F., Baker, M., & Visser, W. (2009), La co-conception du point de vue cognitif et interactif : ergonomie cognitive de la conception et psychologie de l’interaction en apprentissage coopératif., in Méthodologies d'analyse de situations coopératives de conception: le corpus MOSAIC, dir. F. Détienne, V. Traverso, PUN.

  • Ouvrages collectifs

    • Special issue : Perspectives on quality of collaboration in design.

      Collectif (2012), Special issue : Perspectives on quality of collaboration in design., dir. Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J-M, CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts. Volume 8, issue 4..

  • Communications avec actes

    • A methodological approach to the conceptualisation of a socio-technical system: A Smart and Collaborative Neighbourhood

      Le Bail, C. Détienne, F. & Baker, M. (2016), « A methodological approach to the conceptualisation of a socio-technical system: A Smart and Collaborative Neighbourhood », in Proceedings of the European Conference on Cognitive Ergonomics, Nottingham, 5-8 september 2016.

    • Collaboratively designing a collaborative neighbourhood: argumentation and common acceptability.

      Le Bail, C., Détienne, F., & Baker, M. (2016), « Collaboratively designing a collaborative neighbourhood: argumentation and common acceptability. », in European Conference of Cognitive Ergonomics, ECCE 2016.

    • Joint Remembering in Co-Design: An Ethnographic Study of Functions and Multimodal Processes.

      Bietti, L., Baker, M.J. & Détienne, F. (2015), « Joint Remembering in Co-Design: An Ethnographic Study of Functions and Multimodal Processes. », in Proceedings of the European Conference on Cognitive Ergonomics, Warsaw (Poland), 1-3 July 2015. .

    • Publications suivantes (19) ››
    • Analysing the evolution of online communities: developmental and narrative approaches.

      Détienne, F. Baker, M.J. & Barcellini, F. (2015), « Analysing the evolution of online communities: developmental and narrative approaches. », in Proceedings 19th Triennial Congress of the IEA (International Ergonomics Association), Melbourne, Australia, 9-14 August 2015..

    • Co-construction of sustainable collaborative practices in a smart neighbourhood: a methodological approach for analysing the future sharing of resources.

      Le Bail, C. Détienne, F. & Baker, M. (2015), « Co-construction of sustainable collaborative practices in a smart neighbourhood: a methodological approach for analysing the future sharing of resources. », in Proceedings 19th Triennial Congress of the IEA (International Ergonomics Association), Melbourne, Australia, 9-14 August 2015..

    • Modéliser la gestion collective de ressources dans un quartier intelligent : complémentarité des approches de la psychologie ergonomique et de l’informatique autonomique.

      Le Bail, C., Despouys, R., Détienne, F., Baker, M., Sharrock, R. (2015), « Modéliser la gestion collective de ressources dans un quartier intelligent : complémentarité des approches de la psychologie ergonomique et de l’informatique autonomique. », in EPIQUE 2015, 8-10 Juillet, Aix en Provence, France. .

    • Contrasting French and Japanese views on the Quality of Collaboration in Creative design sessions.

      Vanhille, M. Détienne, F., Baker, M.J. & Mougenot, C. (2015), « Contrasting French and Japanese views on the Quality of Collaboration in Creative design sessions. », in Proceedings of 11th European Academy of Design Conference, 22-24th April 2015, Paris Descartes University. .

    • Collaborative cultures of creativity in design : some research directions.

      Détienne, F., Baker, M. & Vanhille, M. (2014), « Collaborative cultures of creativity in design : some research directions. », in Workshop « Collective creativity: collaborative processes in new socio-technical environments », COOP 2014, 27-30 Mai, Nice.

    • Quality of collaboration in computer-supported work and learning

      Baker, M., Détienne, F., Burkhardt, J. M. (2013), « Quality of collaboration in computer-supported work and learning », in Workshop “ CSCW and education: Viewing education as a site of work practice ”, CSCW 2013.

    • Comprendre l’activité collaborative dans des communautés épistémiques en ligne : une approche socio-cognitive

      Fréard, D., Barcellini, F., Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J. M. (2012), « Comprendre l’activité collaborative dans des communautés épistémiques en ligne : une approche socio-cognitive », in Congrès de la Société d'Ergonomie de Langue Franccaise (SELF)(SELF 2012).

    • Détection de conflits dans les communautés épistémiques en ligne

      Denis, A., Quignard, M., Fréard, D., Détienne, F., Baker, M., Barcellini, F. (2012), « Détection de conflits dans les communautés épistémiques en ligne », in Actes de la conférence conjointe JEP-TALN-RECITAL.

    • Online epistemic communities: theoretical and methodological directions for understanding knowledge co-elaboration in new digital spaces

      Détienne, F., Barcellini, F., Baker, M., Burkhardt, J. M., Fréard, D. (2012), « Online epistemic communities: theoretical and methodological directions for understanding knowledge co-elaboration in new digital spaces », in IEA 2012, International Ergonomics Association Conference.

    • Détection de profils interactifs conflictuels dans les communautés en ligne épistémiques.

      Denis, A., Quignard, M., Fréard, D., Détienne, F., Baker, M., Barcellini, F. (2012), « Détection de profils interactifs conflictuels dans les communautés en ligne épistémiques. », in TALN 2012, Grenoble, 4-7 Juin. .

    • Visualising zones of collaboration in online collective activity: a case study in Wikipedia

      Fréard, D., Détienne, F., Baker, M., Quignard, M., Barcellini, F., Denis, A. (2012), « Visualising zones of collaboration in online collective activity: a case study in Wikipedia », in European Conference on Cognitive Ergonomics.

    • Débats instrumentes sur les questions socialement vives au lycée : l’étude longitudinale de l’appropriation d’outils technopédagogiques

      Bernard, F. X., Baker, M. (2010), « Débats instrumentes sur les questions socialement vives au lycée : l’étude longitudinale de l’appropriation d’outils technopédagogiques », in AREF 2010 : Actualité de la recherche en éducation et en formation.

    • The role of argumentation in online epistemic communities: the anatomy of a conflict in Wikipedia

      Fréard, D., Denis, A., Détienne, F., Baker, M., Quignard, M., Barcellini, F. (2010), « The role of argumentation in online epistemic communities: the anatomy of a conflict in Wikipedia », in ECCE 2010: European Conference on Cognitive Ergonomics.

    • Close collaboration, dialogical thinking and affective regulation

      Baker, M. (2010), « Close collaboration, dialogical thinking and affective regulation », in COOP 2010 Conference, Proceedings of workshop on Quality of Collaboration.

    • Analysing the quality of collaboration in task-oriented computer-mediated interactions: introduction to the workshop proceedings

      Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J. M. (2010), « Analysing the quality of collaboration in task-oriented computer-mediated interactions: introduction to the workshop proceedings », in COOP'2010, Cooperative Systems Design, Workshop Analysing the quality of collaboration in task-oriented computer-mediated interactions"".

    • Quality of collaboration in computer-mediated interactions

      Détienne, F., Baker, M., Burkhardt, J. M. (2010), « Quality of collaboration in computer-mediated interactions », in COOP 2010 Conference, Workshop on Quality of Collaboration.

    • Une analyse des processus d’appropriation d’un environnement informatique pour l’apprentissage collaboratif dans la classe

      Bernard, F. X., Baker, M. (2009), « Une analyse des processus d’appropriation d’un environnement informatique pour l’apprentissage collaboratif dans la classe », in EIAH 2009 - Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain.

    • From Mastery to Utilisation: Appropriation of Tools for Collaboration in Learning Situations

      Overdijk, M., Bernard, F. X., Diggelen, W. van, Baker, M. (2008), « From Mastery to Utilisation: Appropriation of Tools for Collaboration in Learning Situations », in Proceedings of the International Conference on the Learning Sciences (ICLS).

    • CoFFEE, un environnement informatique pour l’apprentissage coopératif en co-présence

      Bernard, F. X., Baker, M. (2008), « CoFFEE, un environnement informatique pour l’apprentissage coopératif en co-présence », in DIDAPRO.

  • Communications sans actes

    • Quality of collaboration in computer-supported work and Learning.

      Baker, M. & Détienne, F. (2013), Quality of collaboration in computer-supported work and Learning., .